Updates van het Nicolaas

"Ik vind het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn"

Jaloe Tielens is mentor, docent podiumkunsten en culturele en kunstzinnige vorming (CKV) én coördinator van leerjaar één. Ze vertelt hoe ze haar mentorschap invult en wat ze er zo mooi aan vindt.

Van welke klas ben je de mentor?

“Ik ben mentor van 1VTa, een klas die tweetalig onderwijs volgt.”

Waarom besloot je mentor te worden?

“Ik werk op het Nicolaas sinds 2023. Ik ben meteen mentor van een brugklas geworden, omdat er in het mentorenteam een plekje vrijkwam. Op mijn vorige school had ik die rol ook. Hierdoor wist ik dat ik het leuk vind om een vriendelijke en vertrouwde omgeving te creëren, waarin iedere leerling het maximale uit zichzelf kan halen. Dat ik zelf ook nieuw was op het Nicolaas, schepte een band. Het was fijn om samen met leerlingen aan een nieuwe uitdaging te beginnen en elkaar bij deze spannende start te helpen.” 

Wat doe je als mentor?

“Ik ben verantwoordelijk voor het functioneren van mijn mentorleerlingen op school. Ik ondersteun ze bij het ontdekken van de school, het omgaan met elkaar en het gebouw, en het plannen en leren van huiswerk. Ik wil bovendien een klas creëren waarin iedereen zichzelf kan zijn en zich gezien en gehoord voelt. Samen maken we afspraken over hoe we dit voor elkaar krijgen. Ik zorg niet alleen voor een goede sfeer in de groep, maar ik ben er ook voor individuele zaken. Iedereen is anders en heeft weleens iets nodig. Ik spreek met de leerlingen over hoe het gaat en communiceer met hun ouders. Zo is iedereen op de hoogte.”

Wat vind je het mooist aan het mentorschap?

“Het persoonlijke contact! Natuurlijk heb ik dat met al mijn leerlingen, maar mijn mentorklas zie en spreek ik vaker. Omdat je veel belangrijke zaken met elkaar bespreekt, leer je elkaar snel kennen. Ik deel ook meer over mezelf. Zodoende is het contact intensiever en persoonlijker en dat vind ik heel leuk en leerzaam.”

Hoe combineer je dit met je rol als docent?

“Mijn passie voor muziek, dans en theater breng ik graag over. Ik geef dus met veel plezier les aan al mijn leerlingen. Ik geef het vak podiumkunsten trouwens ook aan 1vta. Leerlingen in een les zien werken, vooral als we praktisch en actief bezig zijn, geeft me veel informatie over alle verschillen en overeenkomsten in een groep. Dat biedt me als mentor handvatten om mijn werk nog beter uit te voeren.”

En wat doe je als leerjaarcoördinator?

“Meerdere keren per jaar organiseer ik extra activiteiten buiten het reguliere rooster om, voor alle leerlingen in leerjaar één. Ik doe de voorbereidingen en zorg ervoor dat alle leerlingen weten wat ze kunnen verwachten. Ik vind het belangrijk dat we aandacht besteden aan kunst, cultuur en sport en daarom zet ik me graag in om dit aan te bieden. Door deze activiteiten hoop ik dat leerlingen zichzelf en de wereld nog iets beter leren kennen en ontdekken wat ze mooi en belangrijk vinden. Er valt namelijk zóveel te leren, binnen en buiten de school!”