Updates van het Nicolaas

Veelgestelde vragen

Goed contact met de ouders van onze leerlingen vinden we essentieel. U kunt als ouder of opvoeder dus altijd bij ons terecht. Hieronder ons antwoord op veelgestelde vragen.

Waar vind ik algemene informatie?

Hebt u een praktische vraag over schooltijden? Wilt u weten wie u waarvoor kunt bellen? Heeft uw kind extra ondersteuning nodig? Gebruikt uw kind medicijnen? Of wilt u lezen welke plannen onze school heeft voor de komende jaren? U vindt alle antwoorden en contactgegevens in onze praktische gidsen.

Wanneer vindt de voorlichting plaats?

Voor leerlingen in groep 8 en hun ouders organiseren we doorgaans diverse QR-expedities (speurtochten door de school) en een Open Dag aan het begin van het kalenderjaar (houd deze pagina in de gaten voor actuele informatie). Voor leerlingen in groep 7 organiseren we zoiets niet.

Hoe lang heeft mijn kind les?

School begint elke dag om half negen. In de onderbouw zijn leerlingen meestal om 14.30 of 15.30 uur uit. In de bovenbouw kan een schooldag tot 16.20 uur duren, maar dan zijn er ook tussenuren om te werken voor school. Een les duurt bij ons 50 minuten. In onze beknopte wegwijzer ('koelkastfolder') vindt u het hele rooster.

Wanneer heeft mijn kind vakantie?

Dat leest u in ons overzicht Belangrijke data en vakanties.

Wat gebeurt er als mijn kind te laat in de les komt?

Om de les ongestoord te kunnen starten, vinden we het belangrijk dat leerlingen op tijd aanwezig zijn. Leerlingen die te laat zijn, moeten een briefje halen bij de receptie. De eerste keer te laat komen heeft geen consequenties. Wanneer uw kind vaker te laat komt, moet hij of zij zich de volgende ochtend om 8.00 uur melden. 

Welke vakken krijgt mijn kind?

Dat leest u op onze pagina Profielen en vakken.

Wie is mijn eerste aanspreekpunt?

Ieder jaar start met een informatieavond, zodat u meteen de mentor en de afdelingsleider van dat jaar leert kennen. De mentor is uw eerste aanspreekpunt. Speelt er iets binnen één bepaalde les, dan kunt u dat natuurlijk ook bespreken met de vakdocent.

Wat doet het Nicolaas om pesten te voorkomen?

Op onze school gelden twee belangrijke huisregels: we gaan respectvol met elkaar om en we houden rekening met elkaars grenzen. Is er toch sprake van pesten, dan volgen we het pestprotocol Ruimte en respect. Wilt u als ouder meer weten over dit onderwerp, kijk dan ook eens op Pesten op school. 

Wat voor IT-faciliteiten biedt de school?

Op onze school vind je veel oplaadpunten en goede wifi. Al onze leerlingen hebben een Office 365-account: ze kunnen gebruikmaken van het Office-pakket en hebben een eigen e-mailadres. Per klas is er een groepsapp. Voor ouders is er het WIS Ouderportaal. 

Wat is het WIS Ouderportaal?

Het WIS Ouderportaal is de digitale omgeving voor de ouders en/of opvoeders van Nicolaas-leerlingen. U kunt hier onder meer de behaalde cijfers van uw kind inzien, uw kind absent melden en verlof aanvragen. Ook treft u hier alle ontvangen berichten en facturen van school aan. Het huiswerk vindt u hier niet: dat staat in de papieren agenda (Plenda) van uw kind. 

Ik ben mijn inloggegevens kwijt voor WIS, wat nu?

Vraag op het inlogscherm een nieuw wachtwoord aan via de knop 'wachtwoord vergeten'.

Wat moet ik als ouder betalen?

Deelname aan de profielklassen (tweetalig onderwijs en sport+) brengt extra kosten met zich mee. In de Schoolgids staat precies wat de kosten zijn per klas.

Als ik iets niet kan betalen, wat dan?

Natuurlijk wilt u het liefst dat uw kind met alles kan meedoen. Zijn sommige dingen voor u te duur? Grote kans dat u financiële hulp kunt krijgen van de gemeente Amsterdam, zelfs als u een gemiddeld inkomen heeft. Denk aan een scholierenvergoeding, een gratis laptop, een reiskostenvergoeding of een bijdrage aan de sportclub en de muziek-, dans- of tekenles van uw kind. Vraag er eens naar tijdens het financieel spreekuur in uw eigen stadsdeel of ga langs bij uw buurtteam